Green economy, eco-innovazione e sostenibilità dei sistemi produttivi

GreenEconomy
(download pdf)
La competitività delle imprese dipende dalla capacità di innovare prodotti e processi, tenendo in conto la gestione sostenibile delle risorse e la riduzione di impatti ambientali e sociali per il miglioramento della qualità della vita. Questo presuppone un profondo cambiamento verso sistemi di produzione e di consumo più sostenibili accompagnato da un cambiamento culturale e di stili di vita, ovvero una transizione verso una green economy. L’eco-innovazione è il principale strumento della green economy e, dunque, dello sviluppo sostenibile.

Di seguito si fornisce il posizionamento italiano nel panorama europeo, secondo l’indicatore specifico per l’eco-innovazione messo a punto dall’Osservatorio Europeo per l’Eco-Innovazione, che considera le seguenti componenti: input di eco-innovazione, attività di eco-innovazione, output di eco-innovazione, risultati ambientali e risultati socio-economici. Infine si cita il percorso italiano verso la green economy e si riportano 5 azioni prioritarie nell’ambito di una strategia nazionale per lo sviluppo e la diffusione dell’eco-innovazione “made in Italy”

 

Green economy, eco-innovation and sustainable production

Companies’ competitiveness depends on their ability to innovate products and processes, keeping in mind that a better quality of life is given by the sustainable management of resources and a lower impact on society and the environment. This presupposes a deep change towards more sustainable production and consumption systems along with a change in culture and life style, i.e. a transition towards a green economy. Eco-innovation is the main instrument of green economy and, consequently, of sustainable development.

Here below, Italy’s position in the European panorama is reported, based on the specific eco-innovation indicator developed by the European Eco-Innovation Observatory, which takes the following components into account: eco-innovation input, eco-innovation activities, eco-innovation output, environmental and socio-economic results. Finally, Italy’s pathway towards green economy is mentioned and 5 priority actions reported within the framework of a national strategy for the development and spreading of a made-in-Italy eco-innovation


DOI: 10.12910/EAI2014-73

Grazia Barberio, Marcello Peronaci, Roberto Morabito

Contact person: Grazia Barberio - grazia.barberio@enea.it

 

 

 


Grazia Barberio, Marcello Peronaci, Roberto Morabito - ENEA, Unità Tecnica Tecnologie Ambientali