Numerical and tank test of a pivoted floating device for wave energy

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In this paper a system for extracting energy from waves is presented. The present work deals with numerical and experimental tests on a scaled model, performed in the DII towing tank facility. The device is made up of a floating body, which oscillates due to waves, and of a linear electromechanical generator. The electromechanical generator, based on ball-bearing screw, is linked both to the buoyant body and a fixed frame, converting relative movements of its anchor point in electrical power. Numerical analyses on such device have been performed in order to evaluate critical parameters for the system optimization, including analytical study of the system, potential flow and computational fluid dynamics (CFD) simulations, based on Reynolds Averaged Navier-Stokes (RANS), as well.

 

Analisi numeriche e prove sperimentali in vasca navale su un dispositivo galleggiante per l’estrazione di energia dal moto ondoso


Il testo seguente descrive le analisi numeriche e le prove sperimentali effettuate su un dispositivo galleggiante innovativo utilizzato per convertire energia dal moto ondoso. Tale dispositivo è costituito da un corpo galleggiante capace di ruotare, attorno ad un asse, per effetto del moto ondoso. Il corpo galleggiante produce energia elettrica con un generatore elettrico lineare, che converte gli spostamenti del punto a cui è incernierato in energia elettrica. Le analisi numeriche, sia mediante uno studio analitico del sistema, sia con metodi al potenziale, sia con metodi di fluidodinamica numerica (RANS), sono state effettuate per determinare i parametri critici del sistema e ottimizzarne il funzionamento. Le prove sperimentali sono state effettuate nella vasca navale del Dipartimento di Ingegneria Industriale – Sez. Navale1, utilizzando un modello in scala, per verificare e validare i metodi numerici utilizzati.


D.P. Coiro, G. Troise, G. Calise, N. Bizzarrini

DOI: 10.12910/EAI2015-039

 

 


Domenico P. Coiro, Giuseppe Calise, Nadia Bizzarrini - University of Naples “Federico II”, Department of Industrial Engineering – Aerospace Division, Italy

Giancarlo Troise - SEAPOWER Scarl, consortium with University of Naples "Federico II", Italy